Ahad, 27 Mac 2011

Terlalu Banyak Perumpamaan | Kerja


Kalau kita bekerja adakah sudah memadai untuk dikatakan kerja?

Agak pelik soalan tu kan? Tapi itulah soalan yang aku nak tanya pada semua, adakah kita dianggap telah melakukan suatu kerja itu walaupun tiada hasil?

Secara rawaknya : Ya,
Secara faktanya: Tidak

kenapa?

kita lihat perumpamaan yang diberikan dahulu. perumpamaan bukan la semula jadi tapi adalah buatan manusia iaitu manusia sendiri prinsip ini ke atas hukum alam yang semulajadi. apa perumpamaan yang berkaitan tu? lihat bawah:



di dalam hukum fizik, sesuatu kerja itu berlaku apabila ada daya (Force) dan juga jarak atau sesaran (Distance). jika tiada keduanya maka kerja tidak akan berlaku.

Begitulah jua juga dengan dunia tempat kita duduki nie. Kita tak akan dianggap melakukan kerja jika tidak ada daya dan juga sesaran. Sesaran jika diterjemah ke dalam bahasa kehidupan seharian ialah sama dengan hasil, HASIL!.

Kerja kita tak akan diiktiraf jika tidak mempunyai hasil. itu adalah fakta yang sukar nak dipertikaikan tapi itulah dia. yang menyatakan prinsip nie dalam hukum fizik adalah manusia dan yang menyatakannya dalam kehidupan seharian ialah manusia juga.







Fikir - fikirkanlah










frensicksignature

2 ulasan:

Mohd Hazwan berkata...

kalau dok depan laptop je xde sesaran gak haahaha

SaF_FreNsiCk berkata...

hahaha, betul2

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails