Rabu, 16 Februari 2011

Cerita Menarik Tentang Jodoh Dan Epal


(Cerita nie dah lama dah tersimpan, tapi baru sekarang nak post)

Cerita bermula disini :

Pada suatu masa dahulu ada seorang pengmebara yang berjalan – jalan dan kemudian berhenti di sebatang sungai untuk merehatkan badan lepas beberapa lama berehat disungai tu, dia ternampak sebiji epal yang terapung kat sungai tu ( macam mana epal boleh terapung kat sungai, tu aku tak tau, atau memang epal boleh terapung?)

Lepas je epal tu dicapai, pengembara tu pun makanlah epal tu dan dimakannya sampai habis. Lepas je habis makan, dia terasa lain macam. Bukan terasa nak buang air tetapi terasa yang dia macam dah buat salah. Dia rasa bersalah kerana dah makan buah tu tanpa kebenaran pemiliknya. Kalau kita, nak ke kita fikir tentang pemiliknya? Terus makan ada la kan? Harta yang dah tau ada empunya pun kita main amik jek. Betul tak?

Lepas tu dia pun berjalan sepanjang tebing sungai tu untuk mencari pemilik epal tu. mana la tau ada ladang yang berhampiran dengan sungai tu.

Jalan – punya jalan, akhirnya dapat juga pengembara tu ke tempat yang sepatutnya iaitu tempat epal tu mula – mula jatuh ke sungai. Dia nampak ladang epal dengan satu rumah kat tengah – tengah lading tu. dia terus menuju ke rumah tu dan mencari penghuninya.

Akhirnya Berjaya juga berjumpa dengan pemilik epal tu. tanpa berlengah dia pun menyatakan hasratnya ke rumah pemilik epal tu. dia telah termakan epalnya dan tidak mampu untuk membayar ganti.

Apabila mendengar sahaja perkara yang diberitahu, pemilik epal tu pun menyatakan yang dia akan menghalalkan epal yang dimakan oleh pengembara tu. tetapi dengan syarat, ya syarat!
Pengembara tu dikehendaki untuk bekerja dengan pemilik epal tu selama setahun, ya setahun. Kalau kita nak ke? Tanpa banyak soal, pengembara tu pun setuju untuk bekerja dengan pemilk epal tu selama setahun.


Setahun kemudian…


Pengembara tu pun menyatakan kepada epmilik epal tu yang syaratnya sudah diselesaikan. Akan tetapi pemilik epal tu masih belum berpuas hati lalu diletakkan satu lagi syarat. Kalau kita tentu dah marah kan?

Syarat yang lagi satu ialah, pengembara tu dikehendaki berkahwin dengan anak perempuan pemilik epal tu. sebelum bertanya adakah pengembara tu setuju dia menyatakan bahawa anaknya itu buta, pekak, bisu, tiada kaki dan tangan. Dia tidak dibenarkan untuk berjumpa dengan anaknya sehingga sudah bernikah.

Tanpa banyak soal pengembara itu pun setuju juga. Pengembara itu pun berkata dalam hati

“kalau itu sudah jodoh ku, aku redha”

Kalau kita tentu sudah maki hamun orang tu kan, pasal epal pun nak syarat macam tu?

Lepas sahaja sah bernikah dengan anak perempuan pemilik epal tu maka dengan debar hatinya pengembara tu pun masuk lah ke dalam bilik. Inilah kali pertama dapat melihat isterinya tu.
Alangkah terkejutnya apabila pengembara tu melihat bukan isterinya tetapi orang lain yang berada dalam bilk tu. dia terkejut lalu berkata

“Siapa kamu?”

Wanita itu pun menjawab “Aku ialah anak kepada pemilik epal yang kamu makan”

Dengan keadaan masih terkejut, pengembara itupun terus lari mendapatkan pemilik epal tu. dia berkata dan bertanya siapakah wanita di dalam bilknya itu?

“Itu adalah isteri kamu”

Lalu pengembara tu pun berkata

“Isteri saya bukankah buta, bisu dan pekak, malah kudung kaki dan tangannya?”

Pemilik epal tu pun berkata untuk member penjelasan

“Yang dimaksudkan dengan buta ialah kerana dia tidak pernah melihat perkara yang buruk, yang sia – sia dan yang maksiat. Yang dimaksudkan dengan bisu ialah kerana dia tidak pernah mengeluarkan kata – kata yang kesat dan buruk. Yang dimaksudkan dengan pekak ialah dia tidak pernah mendengar perkara yang lagha dan yang tidak benar. yang dimaksudkan denga kudung kakinya ialah kerana dia tidak pernah melangkahkan kakinya ke tempat yang tidak sepatutnya. Yang dimaksudkan dengan kudung tangan ialah kerana dia tidak pernah membuat perkara yang berdosa. Itulah maksudnya.”

Apabila mendengar sahaja pernyataan pemilik epal tu. pengembara tu pun bersyukur dengan sesyukurnya dan berterima kasih dengan pemilk epal tu.pemilik epal tu berkata bahawa dia sudah memerhatikan perilaku pengembara itu sejak mula mereka bertemu dan sepanjang bekerja dengannya. Sebab itu dia menyatakan hasrat untuk mengahwinkan mereka berdua.

The End

p/s: segala watak dan cerita adalah hasil dari penceritaan dan ditokok tambah untuk kesesuaian cerita. Namun mesej asal adalah tidak diubah.


Semasa aku kecil dulu, dalam usia lingkungan 7 atau 8 tahun (tak ingat), aku pernah mengikuti rombongan ke kuala lumpur. Masa tu ada konvensyen tentang Zhulian, ya Zhulian. Jangan salah anggap, aku tak ada kena mengena dengan syarikat tu ok. Masa tu aku baru budak – budak lagi. Aku ikut orang jek pergi konvensyen tu.

Iklan : masa tu la aku mula kenal perkataan konvensyen dan lepas tu keliru dengan istilah konvokesyen bila aku mula dengar istilah onvokesyen tu. that’s fact.

Masa konensyen tu berlangsung ada artis jemputan yang dating untuk buat persembahan. Artis tu ialah Rabbani, kenapa, tak percaya? Percayalah. Masa tu rabbani nyanyikan lagu intifada dan cari pasangan. Yang menceritakan tentang cerita kat atas itu ialah:









AL – Fatihah untuknya...





frensicksignature

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails