Isnin, 14 Februari 2011

Terlalu Banyak Perumpamaan | Geseran


Kalau ada sesiapa yang amik mata pelajaran fizik masa sekolah dulu mesti ingat akan perkara yang aku nak cakap kan nie.

Pada masa sebelum – belumnya yang mungkin dah begitu lama bagi aku (Dalam lingkungan berbulan juga la) aku jalankan rutin maya seperti biasa iaitu jalan – jalan cari blog. Dalam pada leka mencari blog dan membaca suapan terbaru, aku terbaca satu pandangan dari rakan satu kelas masa matrik dulu. Pandangannya tentang kebolehan kita untuk melakukan sesuatu perkara. Aku tertarik dan mula terfikir perkara yang lain yang mungkin bagi aku ada kaitan dengan artikelnya.

Ini artikelnya : sakeenahwanstosay

Bagi aku, apa yang ditulis dalam tu sedikit sebanyak masuk dalam konsep yang aku nak buat iaitu Terlalu Banyak Perumpamaan. Kali nie aku nak bincangkan tentang pekali geseran, (pekali geseran?)

Atau dalam bahasa orang putihnya : Coefficient Of Friction



Ada dua pekali geseran iaitu pekali geseran statik dan pekali geseran kinetik. Atau dalam bahasa orang putihnya sekali lagi dipanggil Coefficient of Statik Friction and Coefficiant of Kinetik friction. Tak tahulah betul ke salah apa yang aku tulis nie.

Apa perkara penting yang aku nak cakapkan ialah, kalau kita belajara tentang pekali nie kita akan dapat lihat bahawa nilai pekali geseran statik adalah lebih tinggi dari pekali geseran kinetik. Betul atau tidak? (Anda Tentukan, hehe)

Apabila sesuatu objek itu berada dalam keadaan statik, pekali geserannya adalah tinggi (disebabkan oleh pekali geseran statik) akan tetapi apabila objek itu dikenakan daya dan mula bergerak, pekali geserannya berkurangan (kerana telah bertukar kepada pekali geseran kinetik).




Sekarang cuba kita tukarkan pekali itu kepada halangan/sifat malas/cabaran?

Kemudian kita tukarkan daya itu kepada daya usaha?

Do you get the picture?


Macam tu la kalau dalam dunia sebenar. hendak memulakan sesuatu tu memang susah tetapi apabila kita dah memulakannya dan terus melakukannya dengan berterusan (boleh dipanggil secara komitmen atau konsisten atau secara istiqamah). halangan dan rintangan tu sedikit sebanyak akan berkurangan akhirnya.

Tapi kena ingat, bila kita hendak pastikan objek itu terus bergerak, kita terpaksa kenakan daya yang berterusan (Continuously) keatasnya, baru la ia boleh bergerak. Kerana ia masih mempunyai rintangan.

Macam itulah dalam hidup kita. Bila kita hendak terus maju dalam apa jua perkara dan terus menghadapi rintangan, kita hendaklah terus berdaya saing dan juga tak boleh berputus asa.


frensicksignature

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails