Khamis, 15 Julai 2010

Betul Apa Yang Mereka Cakap

Betul apa yang mereka cakap, siapa mereka itu tidak perlu dipersoalkan tetapi apa yang perlu dipersoalkan ialah apa yang mereka cakap

Mereka cakap :

“Bila kita kejar dunia, dunia akan lari, tapi bila kita kejar akhirat, dunia akan kejar kita.”

Siapa yang tak setuju? Sila buat eksperimen sendiri. Sila buat pemerhatian sendiri dengan hati dan pemikiran yang neutral. Ingat neutral. Tidak berat ke kanan atau ke kiri. Tidak terlalu berat, tidak pula ringan. Tidak terlalu peka dan tidak pula leka. Itulah yang dinamakan keseimbangan (Equilibrium)

Kenapa mereka cakap dunia akan lari bila dikejar? Kenapa perlu kejar dunia? Apa yang dimaksudkan dengan “dunia” yang dikejarkan?

Apa yang kita lihat, apa yang kita nampak, apa yang kita rasa, apa yang kita dapat capai dengan pancaindera kita itulah dunia. Yang kita lihat, dengar, rasa, sentuh, suka, puja. Itulah dunia.

Renungkanlah,

Apalah gunanya cahaya yang cantik, pemandangan yang indah, matahari yang menyinar jika tidak dapat dikesan oleh nikmat pandangan?

Apalah guna nasi lemak, kari kepala ikan, sotong masak merah, kerapu masak tiga rasa kalau tiada nikmat lidah untuk merasa?

Apalah gunanya alunan lagu yang mendayu, suara yang lunak, bunyi burung yang menenangkan jika tiada nikmat mendengar?

Apalah gunanya semua itu dan lain lagi yang diberi kepada kita jika nikmat akal tak digunakan sepenuhnya?

Tapi kenapa semua yang diberi itu dikejarkan? Kenapa? Kenapa perlu mengejar dan melihat si kacak dan si jelitawan sehingga sanggup mengejar dan melihat lebih dari itu? Sehingga sanggup mengejar dan melihat apa yang dilarang? Mengejar dan melihat apa yang tidak sepatutnya? Kenapa biarkan orang lain melihat apa yang kita tak patut mereka lihat? Kenapa biarkan diri “dilihat”?

Kenapa perlu mengejar hasil dunia sehingga lupa akan tanggungjawab? Kenapa perlu kejarkan pekerjaan yang disangka punca pemberi rezeki makanan sehingga lupa yang lima? Kenapa perlu makan sehingga sanggup tinggal puasa? Kenapa?

Kenapa perlu mendengar “halwa telinga” dunia sehingga lupakan “halwa telinga” akhirat?





Kenapa?






Kenapa?

tak perlu mencari mood sebagai seorang yang bijak beragama. Tak perlu mencari mood dan membayangkan diri sebagai seorang yang alim untuk merenungkan hal nie. Cukup sekadar kita faham apa yang kita sedang fikirkan dan dapat menyedari apa yang sedang berlaku sekarang.
Itulah dunia? Tapi apa itu akhirat? Tiada jawapan bagi yang tidak mencarinya? Dan aku sedang mencarinya. Kesimpulannya aku tak boleh jawab. Mungkin inilah yang dinamakan ILMU KETUHANAN, sedikit berbeza dari ilmu keagamaan dan sudah tentu lain dengan ilmu

keduniaan.



Kalau kita rasa kita dah kebal untuk cabar hukum tuhan, silalah bakar kulit sendiri. Cukup sekadar itu untuk buat kita rasa sakit, pedih, yang amat sangat. Di situ kita boleh ambil pengajaran.

p/s : nota untuk sendiri. Tidak mengharapkan sesiapa untuk faham. Ketawalah puas – puas bagi mereka memahami dan yang kenal aku punya true face.










frensicksignature

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails