Khamis, 10 September 2009

Mencuri Dalam Jemaah?

Mencuri dalam jemaah tu bukan la maksud aku curi barang dalam ramai – ramai orang. Bukan jugak la mencuri secara berjemaah. Tapi aku nak cakap sikit pasal mencuri dalam solat berjemaah. Jangan ingat korang tu suci sangat. Sedangkan dalam solat pun kita boleh mencuri.

Dulu aku ada cerita pasal mencuri dalam sembahyang. Tu kalau kita sembahyang sorang – sorang. Tapi kali nie aku nak cerita pasal mencuri masa kita sembahyang berjemaah pulak. Macam mana tu saf? Ntah aku pun tak tahu. hampeh, habis tu kenapa aku buat – buat tau pulak? Dah la tu, pandai – pandai post kat page ni pulak. Kalau tak tahu tu buat la cara tak tau.

Wei, kawan, ni la cara aku buat – buat tak tahu sebab memang aku tak tahu sangat pasal perkara nie. aku tau sikit jek, sebab tu aku tak nak mengaku aku arif pasal nie. dah, dah, berbalik pada soalan. Macam mana mencuri dalam sembahyang berjemaah?
Macam kita sembahyang sorang – sorang, mencuri dalam jemaah nie berlaku masa ruku’ dan sujud jugak (Pada penyelidikan aku la, tak tau la ada lagi yang lain atau tak). First sekali aku nak cerita masa kita nak ruku’. Biasanya siapa ruku’ dulu? Kita makmum atau imam? Imam la yang ruku’ dulu kan? pernah kita dengar makmum ruku’ dulu dari imam? Setau aku tak ada. tak tau la kalau ada.

So, kalau imam nak ruku’ mesti dia lafaz “Allahuakbar” kan? dan lepas tu imam ruku’ kan? soalannya, masa bila turn kita pulak nak ruku’? soalan senang jawapan pun senang la, masa bila lagi, selepas imam lafaz “Allahuakbar” la. aku ulang balik, masa bila lagi turn kita untuk ruku’? lepas imam lafaz “Allahuakbar”. Aku cakap selepas, maksud aku selepas, bukan sebelum, bukan semasa. Faham tak?

Biasa dan selalu kita tengok bila imam mula nak ruku je, makmum pun sibuk nak ruku’ sekali. Tak boleh ke tunggu imam tu sempurna ruku’nya dulu baru kita ruku’? kalau dari segi matematik, selagi imam tak 90 darjah tepat membongkok, atau kepala selari dengan badan, selagi tu la kita sebagai makmum tak boleh mula ruku’. Apa yang nak dikejarkan? Aku pernah dengar yang selagi imam belum ruku’ sampai habis bongkok, selagi tu la makmum tak boleh ruku’. Nanti tak dapat syafaat atau fadhilat (Aku dah lupa apa namanya) berjemaah.

Sama jugak la masa sujud, selagi kepala imam tak cecah tempat sujud, selagi tu la kita tak boleh mula nak sujud. Faham tak? Kalau ada gambar lagi senang tapi aku tak ada gambarnya.

So, lepas nie cek balik la diri kita. sama ada kita betul atau tak sembahyang berjemaah. Atau kita ada mencuri dalam sembahyang berjemaah. Kadang – kadang aku terperasan jugak orang lain sembahyang, bila imam nak ruku’ atau sujud, makmum pun terkejar – kejar nak ruku’ atau sujud sekali. Kalau boleh nak buat serentak dengan imam.

Dah setakat tu je cerita aku, sekali lagi aku nak cakap, kalau ada isi dalam page aku nie yang silap atau tak betul, sila beritahu cepat – cepat sebab aku tak nak belagak pandai.
frensicksignature

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails