Isnin, 7 September 2009

Terlalu Banyak Perumpamaan | Mutualisme

“Aku tolong kau, aku tolong aku pulak”

Biasakan kita dengar ayat macam tu? biasa jugak la kita amalkan ayat macam tu jugak. Ini namanya konsep win – win situation. Aku pernah dengar orang cakap “mana ada win-win situation”. Bagi aku tu cakap orang yang tak fikir panjang. Tak pun orang tu pernah kena tipu dengan skim – skim yang entah – apa – apa – entah.

Tak sedar ke dah banyak kali kita apply benda nie? Cuma kita je tak nampak. Kalau dalam hidupan, mutualisme tu bermaksud : mutualisme (mutualism) : hubungan dimana antara dua jenis hidupan (Tak kira haiwan atau tumbuhan) yang membawa keuntungan kepada kedua –dua pihak. Kalau di fikirkan banyak benda kta buat ada kaitan dengan perkara nie.

Contohnya, teksi, bas, orang berniaga, kan diorang apply mutualisme? Kau dapat makanan, aku dapat bayaran, kau dapat pergi jalan – jalan dengan senang, aku dapat duit tambang, kau dapat barang, aku dapat duit kau bayar. Bukan ke tu konsep mutulisme? Yang mana dua – dua orang dapat untung?

Ok, tapi aku nak cakap konsep nie dari segi perkara lain. Contohnya dalam study. Oleh kerana aku sedang study, maknanya aku nak cakap pasal perkara nie dari pandangan seorang student. Boleh kan?

First sekali aku nak cakap atau nak soal, pernah tak kita apply mutualisme kat student life kita? aku rasa ada saf, tapi tak tahu la ok ke tak. Contohnya, aku tolong ajar budak yang tak faham, sebagai balasan aku dapat megi diorang. Alamak, kawan, tu bukan mutualisme yang sepatutnya
la. bagi aku memang la win – win situation tu ada, tapi tak sepatutnya la. kalau macam tu nampak sangat kau tak ikhlas nak tolong diorang. Cuba kalau kau tak mintak megi dari diorang, boleh tak? Agak – agak kau dapat untung tak? Aku rasa tak la saf.

Bagi aku, salah tanggapan tu. inilah yang kita selalu tak nampak. Kita sebenarnya dapat apa yang kita tak nampak. Cuba kita fikir balik, ilmu tu makin bertambah kalau kita gunakan? Maknanya kalau kita tolong orang ajar apa yang diorang tak faham, maknanya kita guna akal dam ilmu kita kan? tak ke bertambah ilmu kita? bayangkan pulak kalau soalan yang ditanya tu boleh masuk dalam ujian ke atau final exam? Tak ke untung kita, kawan kita ingatkan kita dengan tak sengaja? Diorang dapat untung sebab kita ajar, kita dapat untung sebab diorang ingatkan. Sebab tu la kita disuruh untuk study group. Supaya boleh kongsi berkongsi idea, pendapat, ilmu. Tegur – menegur.

Serius aku cakap yang aku tak ada idea tentang konsep nie. tapi aku nak bagitahu yang konsep mutulisme nie lebih baik dari komensalisme. Dan kalau boleh kita kena applykan dalam daily life kita. senang je nak apply. Tengok je kalau apa yang kita buat atau apa yang kita punya kawan buat tu beri kesan baik kat kita dan dorang sendiri. Maknanya ok la tu. tapi kalau beri kesan tak baik kat kita tak leh la. sama jugak kalau beri kesan tak baik kat dorang sendiri, sebab nanti takut dorang mengungkit pulak.





frensicksignature

2 ulasan:

Lyla Ibrahim berkata...

mutualism....
hurm...
never thought of it that way....
thks a lot....
huhuhu....

SaF_FreNsiCk berkata...

ur wlcm...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails