Isnin, 7 September 2009

Mencuri dalam sembahyang?

“Dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar”

Ayat yang dah biasa kita dengar, tak biasa kita apply. Betul tak? Kenapa kita selalu sembahyang tapi sering buat dosa? Adakalanya tak tenang, ada masa tak dapat jaga badan, pancaindera dan nafsu dari buat benda tak elok? Di mana silapnya? “Ha, itu yang kita tak tahu!” (Ayat amik dari filem Los Dan Faun)

Tau tak kenapa solat kita adakalanya tak mencegah kita dari perbuatan keji dan mungkar? Pernah tak kita tanya? Mesti la pernah kan? lebih – lebih lagi orang macam aku nie yang boleh dikatakan banyak jugak la buat dosa (Naduzubillah) .

Ada ulama cakap yang mungkin solat kita tak betul, tak khusyuk, dan mungkin ada kekurangan. Bagi aku setuju sangat dengan perkara tu. salah satu sebab kenapa solat kita tak betul ialah sebab kita mencuri dalam sembahyang. Macam mana pulak tu?

Kita mesti pernah dengar orang cakap mencuri dalam sembahyang, mesti dah tau macam mana mencuri dalam sembahyang tu kan? orang cakap mencuri dalam sembahyang tu bermaksud tak ruku’ dan sujud dengan sempurna. Ya betul, 10 markah untuk diri sendiri. Tapi pernah tak kita tanya macam mana ruku’ dan sujud yang tak sempurna tu?

Orang cakap kalau dah ruku’ dan sujud tu kira sempurnalah, kalau dah bongkok masa ruku’ dah
kira sempurna dan kepala jejak tempat sujud tu dah kira sujud dengan sempurna la. oh oh tidak bagi aku. setelah aku kaji dan buat sikit penyelidikan (Cewah, belagak), aku tengok tu bukan maksud sebenar ruku’ dan sujud dengan sempurna.

Kenapa? Sini aku nak soal. Pernah tak kita dengar perkataan tama’ninah? Aku tak tau nak eja macam mana, aku harap ejaan tu betul la. tama’ninah nie maksudnya diam sebentar semasa sujud atau ruku’ dan sebelum baca ayat semasa sujud atau ruku’. Faham tak? Kan kalau kita nak sujud atau ruku’ kan ada baca ayat tertentu kan?
Macam nie :

“subhanarabbial azimi…(Sampai habis ayat) (Ignore ejaan sekali lagi, aku tak tahu nak tulis arab dalam rumi)

So, tama’ninah nie dibuat atau dilaksanakan sebelum kita lafazkan ayat tu 3 kali. Maksud sebenar dia ialah Diam sebentar atau seketika pada kadar subhanallah. Tu yang ustaz aku cakap masa aku sekolah agama dulu – dulu. Tak tau la betul ke tak aku sampaikan balik nie. harap – harap betul la kan.

Sebenarnya kita dah banyak kali atau mungkin paling baik pun sekali masa ekcik dulu mencuri dalam sembahyang nie. paling teruk sampai sekarang kita masih mencuri dalam sembahyang. Yang mana salah satunya ialah dengan tak ruku’ dan sujud dengan sempurna. Sembahyang nak terkejar – kejar. Tak tau apa yang nak di”rush”kan. kalau benda lain tu boleh pulak buat relkas – relaks. Tapi bila bab sembahyang, cepat giler. Aku pun ada jugak buat macam tu, dan aku rasa hampir selalu kot.

Aku mengaku memang susah nak buat benda nie, tapi kalau tak mula memang la susah. Kalau dah biasa buat senang la. awal – awal memang la payah sikit. Macam pulak nak overcome benda nie? senang jek, sebelum korang lafazkan ayat yang nak dibaca masa sujud atau ruku’ tu, kita diam kejap. Tu je. senangkan? Kalau korang tak tahu nak diam sampai bila, atau berapa saat. Senang jek, sebelum lafaz ayat tu, ambik nafas dulu. (Kira macam rehat sekejap la). lepas tu baru baca ayat masa sujud atau ruku’. Alahai senang nye? Memang la senang, tapi bila buat? Yang biasa orang kita buat pulak lain. Belum sempat badan tu nak sampai 90 darjah dah ulang dua kali dah ayat dibaca. Belum sempat kepala jejak tempat sujud, dah start baca ayat dah. Kalau macam tu cepat la habis, tapi sempurna tak? Macam ustaz aku cakap, tu bukan la cara yang betul ye.

*****


Mencuri dalam sembahyang berjemaah


La, ada jugak? Macam mana pulak mencuri dalam sembahyang berjemaah?
Nanti lain kali aku cerita pasal perkara nie. yang dah ada nie pun aku takut – takut nak bagitahu. Sebab aku tak biasa sangat cakap pasal ibadah nie. kalau apa yang aku cakap nie kurang tepat, tak betul tau salah cepat – cepat la beritahu ye. Sebab aku cerita tentang solat. Yakni ibadah khusus, bukan sahaja khusus, malah amalan yang pertama yang akan dihisab. So maknanya kalau ada yang silap, korang bagitahu la. nanti aku boleh betulkan. Kalau tak pun, delete. Supaya tak ada yang tersalah ajar lak.

frensicksignature

4 ulasan:

-ROCKprincess- berkata...

selalu dgr org ckp....
org yg ckp solat nie org baek2 n beriman....
tp xsemestinya kan....
setakat ckp solat tp solat xsempurna pown nak watper....

SaF_FreNsiCk berkata...

tu la, sebab tu la kita kena cek balik solat kita...
setakat buat je xcukup...

-ROCKprincess- berkata...

tol3...
muhasabah diri setiap hari....

SaF_FreNsiCk berkata...

yup, thats right...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails