Rabu, 18 Mac 2009

Set Minda

Tergerak hati saya bila terbaca artikel dari satu lama web ni. Laman web tentang peringatan dan nasihat kepada kita semua. Bila terbaca artikel tu, saya pun terasa nak bagi nasihat dalam bentuk cara saya sendiri. Tak salahkan? Ni bukannya satu yang perlu di hakciptakan. Betul tak?

Ok, sebelum saya nak bagi nasihat, saya nak Tanya anda semua satu soalan. Cuba anda fikirkan yang anda sedang makan buah limau yang masih muda atau magga yang masih muda. Apa rasanya?

Masam atau pahitkan? Kalau saya cakap buah tu rasa manis anda percaya? Ada yang cakap tak, mungkin. Tapi bagi saya buah tu boleh rasa manis, macam mana?

“SEBAB BUAH TU KHAYALAN”

Bukannya betul – betul pun kan?
Macam tu lah pandangan atau persepsi anda yang anda perlu jaga dalam setiap hari. Kerana seringkali kita menetapkan persepsi yang negatif terhadap orang lain atau sesuatu perkara dengan mudah. Contohnya jikalau seseorang Nampak kusut masai dan tidak teratur, pasti anda akan menganggapnya pengotor atau tidak pandai menjaga kebersihan kan?
Macam kita memikirkan tentang limau itu tadi. Kalau kita memikirkan yang kita sedang memakannya dengan nikmat dan rasa yang manis sekali, tidak kira buah itu muda atau masak, kita pasti menikmatinya. Begitu juga dalam kehidupan seharian. Kita perlu memikirkan yang positif. Jika kita dalam satu masalah, kita perlu memikrkan yang kita boleh selesaikannya. Jika kita berada dalam kesusahan, kita harus merubah fikiran dengan menetapkan minda kita.

Macam yang cikgu sekolah kita selalu cakap
“kita kena fikir subjek tu senang, nanti jadi senanglah”

Perkara tu memang logik bagi saya.

So, lepas ni, tukarlah minda anda supaya jadi positif dan sentiasa berfikiran positif

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails