Khamis, 27 Ogos 2009

Terlalu Banyak Perumpamaan | Komensalisme

Minta maaf la kalau ada antara korang yang tertunggu – tunggu untuk sambungan segmen T B P nie, walaubagaimanapun aku terharu sangat, kalau ada yang buat macam tu. Tapi aku nak minta maaf sekali lagi sebab mungkin kali nie input tak berapa sempurna dan aku rasa korang susah nak faham.

Aku terlupa nak cakap masa hari tu aku post pasal introduction untuk segmen Terlalu Banyak Perumpamaan, sebenarnya hidupan dan alam sekitar kita nie terdiri dari 2 bahagian besar iaitu Simbiosis dan Mangsa – Pemangsa. Di bawah simbiosis pulak baru ada 3 kategori hubungan yang aku terangkan hari tu iaitu Komensalisme, mutualisme dan parasitisme.

Tapi hari nie aku nak cakap pasal komensalisme dulu, apa dia? Aku ulang balik :

Komensalisme (Commensalism) : hubungan dimana antara dua jenis hidupan (Tak kira haiwan atau tumbuhan) yang tidak membawa keuntungan mahupun mudarat kepada kedua –dua pihak.

Ada jugak yang cakap maksudnya :

Komensalisme (Commensalism) : hubungan dimana antara dua jenis hidupan (Tak kira haiwan atau tumbuhan) yang membawa keuntungan pada sebelah pihak namun tidak membawa mudarat kepada kedua –dua pihak.

So, apa signifikannya kepada kita? apa perumpamaan yang tuhan nak tunjukkan kat kita dengan bagi hubungan macam tu?

Dari apa yang aku nampak, apa yang aku nampak la kita jugak sebenarnya amalkan hubungan macam tu. kat mana? Bila? Tu kita kena cari sendiri, detect sendiri.

Aku bagi contoh, macam yang aku alami sekarang, duduk satu rumah dengan budak kos lain. Aku kenal dorang tapi just kenal sahaja. Maksud aku, aku tak perasan apa – apa yang boleh dianggap advantages, atau disadvantage dalam hubungan kitorang. Masing – masing buat hal sendiri. Bukan ke macam komensalisme tu?

Jadi, Apa aku nak cakap sebenarnya pasal benda nie? aku cuma nak bagitau yang hubungan jenis nie bagi aku dianggap “diharuskan”. Apa maksud diharuskan dalam islam? Maksudnya dwi pilihan, iaitu nak buat takpe tak buat tak salah. Tapi bagi aku tak digalakkan korang teruskan hubungan macam nie, sebab tak ada perkembangan langsung. Kita kena ingat orang ada cakap :

“Hari ini kita mesti lebih baik dari semalam dan esok kita mesti lebih baik dari hari ini”

Kesimpulannya, dalam, perhubungan pun kena macam tu jugak, kena ada perkembangan dalam, ikatan silaturrahim. Baru la korang boleh upgrade connection korang. Aku pun sedang cuba untuk dekatkan jurang antara aku dengan haousmate aku tu. Banyak tau benefit kalau baik dengan orang lain.

Sebenarnya aku tak berapa nampak sangat hubungan jenis macam nie dan tak banyak pengalaman tapi aku nak cakap jugak. Kalau korang tak faham aku tak kisah. Sebab ni la namanya ilmu ketuhanan. Tak sama dengan ilmu agama sebab ilmu agama korang kena belajar tapi ilmu ketuhanan korang kena kaji sendiri dengan buat observation kat alam sekeliling.



frensicksignature

2 ulasan:

SirAdib.com berkata...

Thanks for sharing. :)

SaF_FreNsiCk berkata...

u r welcome...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails