Isnin, 10 Ogos 2009

Terlalu Banyak Perumpamaan | Introduction

Sedang duduk bersahaja depan televisyen dengan hidung sok sek sok sek (Selsema), aku tiba – tiba aku terkenang zaman sekolah dengan wajah cikgu sains tingkatan 3 sedang mengajar kitorang. Bukan sebab cikgu tu sorang awek dan terbayang wajah manisnya (Maaf kalau cikgu terbaca) sebab beliau dah berkahwin. Cuma aku terkenang apa yang diajarnya masa tingkatan 3 dulu. Tajuk silibus dia kalau tak silap “Saling bersandaran antara hidupan dengan yang lain” tak pun “Saling bersandaran antara satu sama lain”. Macam tu lah. Kalau korang ingat, mesti korang tau.

Masa tu kalau tak silap ada tiga jenis hubungan antara semua jenis makhluk kat dunia nie. yang pertama Komensalisme (Commensalism), kedua mutualisme (mutualism), dan yang ketiga parasitisme (parasitism), macam tu la. apa maksud term – term tu? kat bawah nie penerangan nya.
  1. Komensalisme (Commensalism) : hubungan dimana antara dua jenis hidupan (Tak kira haiwan atau tumbuhan) yang tidak membawa keuntungan mahupun mudarat kepada kedua –dua pihak.
  2. mutualisme (mutualism) : hubungan dimana antara dua jenis hidupan (Tak kira haiwan atau tumbuhan) yang membawa keuntungan kepada kedua –dua pihak.
  3. parasitisme (parasitism) : hubungan dimana antara dua jenis hidupan (Tak kira haiwan atau tumbuhan) yang membawa keuntungan kepada satu pihak dan memberi mudarat kepada pihak yang lagi satu.
So, apa significance hubungan tu dengan kita? sebenarnya ada kaitan dengan kita. ingat, tuhan tu maha kaya, maha mengetahui. Tak ada yang diciptaNya sia –sia. Sebenarnya tuhan nak bagi perumpamaan kepada kita tentang kehidupan dengan bagi contoh yang ada dekat hidupan lain. Ingat tu, PERUMPAMAAN.

Macam yang kita tahu, orang melayu kaya dengan bahasanya kan? so, orang melayu jugak la yang buat perumpamaan dalam puisi dorang macam pantun, puisi dll. Maknanya, ada orang melayu dulu – dulu yang jenis berfikir nie nampak apa yang tuhan tunjuk untuk diorang dan untuk kita sekarang. Sebab tu kita jangan pandang sebelah mata dengan kesusasteraan melayu kita. sebab ada maksud tersirat yang orang dulu nak bagitahu.

Walaubagaimanapun, bukan pasal tu aku nak cakap. Bukan pasal bahasa. Sebab aku pun dah malas nak berdebat pasal nak martabatkan bahasa kat dunia elektronik nie. Aku nak cerita pasal terlalu banyak perumpamaan yang tuhan bagi kat kita. tapi buat masa nie, aku nak stop sini dulu, nanti sambung. Selsema mencemburui kita. nanti aku sambung lagi. Sok sek sok sek…

p/s : biar bagi suspen kat korang (macam la suspen sangat, ingat ada ke orang nak baca)

frensicksignature

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails